© Dmitrij Matvejev

Durys

KONCEPCIJOS IR DRAMATURGIJOS AUTORIUS, REŽISIERIUS, CHOREOGRAFAS: Jo Strømgren (Norvegija)
DAILININKĖ: Goda Palekaitė
ŠVIESOS DAILININKAS: Vilius Vilutis
REŽISIERIAUS ASISTENTĖS: Dominyka Skarbaliūtė, Giedrė Kriaučionytė
DAILININKĖS ASISTENTĖ: Sima Jundulaitė
VAIDINA: Diana Anevičiūtė, Žygimantė Elena Jakštaitė, Augustė Pociūtė, Rytis Saladžius,
Rasa Samuolytė, Mantas Stabačinskas, Ugnė Šiaučiūnaitė, Rimantė Valiukaitė

 

PRODIUSERIS: Lietuvos nacionalinis dramos teatras
KOPRODIUSERIS: Jo Strømgren Kompani
PARTNERIAI: Anykščių kultūros centras, Norvegijos Karalystės ambasada

 

TRUKMĖ: 1 val. 15 min.
PREMJERA: 2018 m.

 

KALBA: spektaklis vyksta nonsensine kalba
REKOMENDUOJAMAS AMŽIUS: nuo 14 m.

LAIKAS: Rugsėjo 26 d. 19:00

VIETA: Menų spaustuvė, Juodoji salė (Šiltadaržio g. 6)

Durys skiria „čia“ ir „kitur“. Yra labai stiprus įsitikinimas, kad toje kitoje pusėje visad bus kažkas geresnio. Šis tikėjimas verčia žmones judėti. Kažkur Europoje, šalių sienų, kalbų, religijų ir geografinių barjerų padalintoje žemėje, visuomet egzistavo migracijos fenomenas. Tai būdas išgyventi ir būdas priešintis, galimybė pradėti  gyvenimą iš naujo, taip pat ir sudeginti tiltus, viską palikti užnugaryje. Spektaklyje „Durys“, pasitelkiant judėjimą ir šokį, keliaujama per skirtingus istorinius periodus ir regionus, kad pamatytume visad egzistavusius modelius, migracijos priežastis ir kaip ji kinta skirtingose tautose.

Žmones visad riboja aplinka – namai, mokykla, darbovietė, šalis, restoranas, kuriame išgalime lankytis, asmuo, kurį mylime ar apsimetame mylį. Priklausyti tam tikrai aplinkai yra nuostabu, ypač jei tavo kaimynas restoranuose lankytis neišgali. Tokie dalykai mus priverčia šypsotis. Tačiau kai vieną dieną kitas kaimynas grįžta namo su kanoja ant mašinos stogo, mes pradedame jaustis apgailėtini. Ir kai kaimyno veide atpažįstame tą šypseną, mes, be abejonės, užsinorime kanojos. Net jei ir labai nemėgstame būti gamtoje.

Spektaklis „Durys“ per naivų ir asociatyvų žvilgsnį į grupę žmonių, atskirtų sienos, siekia atskleisti labiausiai nuviliančius ir destruktyvius žmonių bruožus. Kadangi kitoje pusėje viskas visuomet atrodo įdomiau, siauros durys tampa svarbiu slenksčiu į pokyčius. Tačiau kadangi niekas nėra patenkintas tuo, ką turi, geresnio paieškos tampa nesibaigiančiu procesu. Ar esame laisvi žmonės, galbūt net žavingi ir kūrybingi, ar visgi beviltiškai prisirakinę prie savo įpročių, kaip Pavlovo šunys?

 

Apdovanojimai

2018 m. Auksinis scenos kryžius. Geriausias choreografas – Jo Strømgren
2018 m. Auksinis scenos kryžius. Geriausias nepagrindinio vaidmens dramos aktorius – Rytis Saladžius
2018 m. Auksinis scenos kryžius. Geriausia scenografė – Goda Palekaitė
2018 m. Auksinis scenos kryžius. Geriausias šviesų dailininkas – Vilius Vilutis

Jo Strømgren

Norvegijoje gimęs Jo Strømgren (g. 1970) yra vienas žymiausių Skandinavijos choreografų. Kaip rašoma „Jo Strømgren Kompani“ svetainėje, Jo vaikystė buvo tipiškai norvegiška – jis augo apsuptas laukinės gamtos, socialinės demokratijos vertybių ir gąsdinančių pasakų apie trolius. Gimęs centrinėje šalies dalyje esančiame Trondheime, choreografas nemažai laiko praleido tropikuose, kur dėl darbų persikėlė jo tėvai. Šis ankstyvas vietinės tapatybės praturtinimas keliautojo patirtimis turėjo įtaką ir profesinei veiklai, tiek temų prasme, variacijomis žanrais, tiek susidomėjimui įvairiomis kalbomis.
Įstojo mokytis į Nacionalinę baleto mokyklą Osle, tačiau dėl skepticizmo, demonstruojamo akademiniams metodams, ir prasto lankomumo Jo Strømgrenas nebaigė nei klasikinio baleto, nei choreografijos. Nepaisant to, jis pradėjo labai sėkmingą šokėjo karjerą, kuri jį nuvedė ir iki choreografijos, ir iki spektaklių režisavimo. Jaunystėje puoselėtos literatūrinės ambicijos vystėsi ir galiausiai pavirto į nuolatinį dramaturgo darbą. Nors šios trys kryptys yra įvardijamos kaip jo pagrindinės veiklos, Jo taip pat kuria ir scenografiją bei šviesų dizainą. Tarpdiscipliniškumas yra viena ryškiausių šio menininko savybių, toks jo kūrybos būdas rodo įgimtą domėjimąsi visapusišku istorijos atskleidimu.

1998 metais jis įkūrė šokio trupę „Jo Strømgren Kompani“, tapo jos meno vadovu ir išplėtojo išskirtinį asmeninį stilių, kur susimaišo teatras, šokis, lėlių teatras, kinas, gyvai atliekama muzika ir absurdo kalba. Kaip choreografas jis kviečiamas į įvairius teatrus – kurti ir klasikinius, ir šiuolaikinius pasirodymus. Kaip teatro režisierius dažniausiai dirba nacionaliniuose ir miesto teatruose Skandinavijoje, kur dažniausiai stato Henriko Ibseno kūrinius. Kaip dramaturgas jis yra parašęs nemažai pjesių teatrui ir scenarijų kinui. Jis yra Norvegijos rašytojų gildijos narys. Šiuo metu Jo Strømgrenas taip pat yra Nacionalinio Norvegijos baleto asocijuotas choreografas.

Bilietai